مقررات انضباطی دانش آموزان
۱) وظایف دانش آموزان
مادهء ۵۸- دانش آموزان در دوران تحصیل موظفاند موازین اسلامی و مقررات آموزش و پرورش را در найти работу в сочи اخلاق و رفتار خویش رعایت کنند که اهم آنها به شرح زیر است:
۱ – رعایت شعائر دینی.
۲- رعایت ادب و احترام نسبت به مدیر، معاون، معلمان، مربیان و دیگر کارکنان مدرسه.
۳- رعایت حسن رفتار و اخلاق و همکاری با سایر دانش آموزان.
۴- سعی شایسته در تحصیل، رعایت مقررات آموزشی و تربیتی، انجام فرائض دینی و مشارکت در فعالیتهای اجتماعی مدرسه.
۵- حضور به موقع در مدرسه و خروج از آن در پایان ساعات مقرر (حضور در مدرسه در غیر ساعات مقرر برای استفاده از زمین ورزش، آزمایشگاه، کتابخانه، فعالیتهای پرورشی و . . . منوط به اجازهی ولی دانش آموز و موافقت مدیر و به سرپرستی او یا یکی از کارکنان مدرسه مجاز خواهد بود).
۶- حضور مرتب در مدرسه و کلاس درس در تمام مدتی که مدرسه رسماً دایر است.
۷- رعایت بهداشت و نظافت فردی و همکاری با دانش آموزان دیگر و مسؤولین مربوط در پاکیزه نگه داشتن فضای مدرسه.
۸- استفاده از لباس، کفش، جوراب ساده و مناسب و و رعایت حجاب مناسب .
۹- خودداری از به کار بردن وسایل تجملی و آرایشی و پرهیز از همراه آوردن اشیای گرانبها و وسایل غیرمرتبط با امور تحصیلی به مدرسه.
۱۰- خودداری از خرید و فروش به غیر از مواردی که در آییننامه شرکت تعاونی دانش آموزی پیشبینی شده است.
۱۱- مراقبت از وسایل شخصی و اهتمام در حفظ و نگهداری اموال، تجهیزات و ساختمان مدرسه (چنانچه دانش آموزی به وسایل و ساختمان مدرسه یا سایر دانش آموزان خسارت وارد آورد، باید خسارت وارده توسط دانش آموز یا ولی وی جبران شود).
مادهء ۶۹- مدیر موظف است در مواردی که دانش آموز تأخیر ورود مکرر یا غیبت غیرموجه داشته باشد، مراتب را به اطلاع ولی وی برساند تا با همکاری ولی چارهجویی لازم معمول شود. چنانچه غیبت دانش آموز پسر مشمول وظیفهی عمومی بیش از حد مقرر در مادهء ۳۹ این آیین نامه میباشد مدیر موظف است مراتب ترک تحصیل وی را به مراجع مربوط اعلام کند.
مادهء ۷۰- غیبت غیرموجه و تأخیر ورود دانش آموز در دفتر انضباطی ثبت و موجب کسر نمرهی انضباط میشود و در صورت تأخیر ورود مکرر یا غیبت بیش از حد، مدیر مدرسه موظف است با نظر شورای مدرسه تصمیم مقتضی را برابر مفاد مادهء ۷۶ اتخاذ نماید و مراتب را کتباً به ولی دانش آموز ابلاغ کند.
۲) ترغیب و تشویق
مادهء ۷۲- دانش آموزانی که وظایف خود را به نحو شایسته انجام میدهند، به روشهای زیر مورد تشویق قرار میگیرند:
۱- تشویق شفاهی در کلاس در حضور دانش آموزان.
۲- تشویق شفاهی در مراسم آغازین در حضور کلیهی دانش آموزان.
۳- تشویق کتبی و شفاهی در کلاس و اعلام آن به ولی دانش آموز.
۴- تشویق کتبی و شفاهی در حضور کلیهی دانش آموزان.
۵- اعطای جایزه یا لوح تقدیر با امضای مدیر مدرسه در حضور همهی دانش آموزان.
۶- تشویق کتبی و اعطای لوح تقدیر از طرف ادارهی آموزش و پرورش.
۷- معرفی برای شرکت در اردوهای تربیتی، آموزشی و فرهنگی.
۸- اعطای نشانهای دانش آموزی برابر ضوابط مصوب شورای عالی آموزش و پرورش.
تبصره. اتخاذ تصمیم در مورد بند ۱ با معلم و مربی دانش آموز و بندهای ۲ لغایت ۵ توسط مدیر مدرسه و بندهای ۶ و ۷ پس از تأیید شورای مدرسه انجام خواهد گرفت.
۳) تنبیه
مادهء ۷۴- قصور و سهلانگاری دانش آموزان نسبت به انجام وظایف خود تخلف محسوب میشود. مدیر، شورای играть в игровые автоматы онлайн бесплатно без регистрации مدرسه، معاونان و مربیان موظفاند قبل از اعمال هر گونه تنبیه از وضع و موقعیت محصل آگاهی یابند و در جستجوی انگیزه و علت تخلف برآیند و نسبت به رفع آن اقدام کنند.
مادهء ۷۵- تنبیه باید توجه دانش آموز را به اشتباه خود جلب و زمینهی مناسب را برای ایجاد رفتار مطلوب در وی فراهم نماید لذا اعمال تنبیه باید متکی به یافتههای علمی و استفاده از الگوهای مناسب تغییر رفتار باشد تا موجب تجری دانش آموز و اصرار وی بر تکرار اشتباه نشود.
مادهء ۷۶- دانش آموزان متخلفی که راهنماییها و چارهجوییهای تربیتی، در آنها مفید و مؤثر نمیافتد، با رعایت تناسب به یکی از روشهای زیر مورد تنبیه قرار میگیرند:
۱- تذکر و اخطار شفاهی به طور خصوصی.
۲- تذکر و اخطار شفاهی در حضور دانش آموزان کلاس مربوط.
۳- تغییر کلاس، در صورت وجود کلاسهای متعدد در یک پایه با اطلاع ولی دانش آموز.
۴- اخطار کتبی و اطلاع به ولی دانش آموز.
۵- اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلی ولی دانش آموز، حداکثر برای مدت سه روز.
۶- انتقال به مدرسه دیگر.
مادهء ۷۸- اعمال تنبیه مندرج در بندهای ۱ و ۲ بر عهدهی معلم و مربی مربوط و بند ۳ بر عهدهی مدیر و بندهای ۴ و ۵ پس از موافقت شورای مدرسه بر عهده مدیر است. در مورد بند ۶ علاوه بر تأیید شورای مدرسه، اخذ موافقت ادارهی آموزش و پرورش نیز ضروری است.
مادهء ۷۹- در دبیرستانها و هنرستانهای وابسته به سایر وزارتخانهها، سازمانها و مراکز غیروابسته به آموزش و پرورش و سایر واحدهای آموزشی که به علت منحصر به فرد بودن یا نظایر آن، انتقال دانش آموز از یک مدرسه به مدرسهی دیگر ممکن نمیباشد، در صورت استمرار تخلف، شورای مدرسه با موافقت ادارهی آموزش و پرورش نسبت به اخراج دانش آموز از آن مدرسه اقدام مینماید.
مادهء ۸۰- در صورتی که دانش آموزی به علت تخلف از مدرسهای به مدرسهی دیگر منتقل شود و نهایتاً تشخیص داده شود که نظم آموزشی و تربیتی را بر هم میزند و موجب انحراف و گمراهی دانش آموزان دیگر میشود، با تأیید شورای مدرسه و موافقت ادارهی آموزش و پرورش مربوط در نوبت اول از حضور در مدارس منطقه یا ناحیه آموزشی مربوط و برای نوبت دوم تا مدتی که ادارهی کل آموزش و پرورش استان تعیین مینماید، از حضور در کلیهی مدارس محروم میشود و از اولیای او خواسته میشود که تعلیم و تربیت فرزند خویش را بیرون از مدرسه بر عهده گیرند.
۴٫ وظایف مدرسه در ارتباط با مقررات انضباطی
مادهء ۸۲- مدیر مدرسه موظف است همکاران خود را نسبت به موارد انضباطی آگاه کند و ممنوعیت تنبیه بدنی را تذکر دهد و در صورت مشاهدهی تخلف، مراتب را جهت اطلاع و اقدام لازم به ادارهی آموزش و پرورش منطقه گزارش دهد.
مادهء ۸۳- تنبیه و تشویق اعمال شده و نتیجهی آن در رفتار دانش آموز باید در دفتر انضباطی دانش آموزان درج شود و در تعیین نمرهی انضباط وی مورد توجه قرار گیرد.
تبصره. سوابق تخلف و تنبیه دانش آموز در پایان هر سال تحصیلی امحا خواهد شد تا سابقهی نامناسبی برای دانش آموز باقی نماند.
مادهء ۸۴- چنانچه دانش آموزی به اتهام جرمی از طریق مراجع قضایی به طور موقت بازداشت شود، پس از آزادی، شورای مدرسه نحوه ادامه تحصیل وی را تعیین میکند که پس از تأیید ادارهی آموزش و پرورش اجرا میشود. مدت بازداشت دانش آموز به عنوان وقفهی تحصیلی محسوب میشود.
مادهء ۸۵- مدیر مدرسه موظف است با همکاری معلمان، مربیان و شورای دانش آموزان، وظایف دانش آموزان و چگونگی تشویقها و اجمالی از تنبیههای پیشبینی شده در این آییننامه را به تناسب سن و فهم دانش آموزان و به اقتضای شرایط، به آنان آموزش دهد.